Šis raštas iš dalies parengtas atsižvelgiant į vykusias diskusijas Aplinkos ministerijos organizuojamos klimato savaitės. Šios savaitės metu buvo pristatytas Nacionalinio energetikos ir klimato srities veiksmų plano projektas.
Nacionalinį energetikos ir klimato srities (NEKS) veiksmų plano projektas kuriam teiktas pasiūlymas.
Lietuvos Respublikos energetikos ministerijai
Oficialus raštas
2019-12-04
Aplinkosaugos koalicija, atsakydama į Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos š.m. lapkričio 13 d. paskelbtą kvietimą, teikia pasiūlymus ir pastabas Lietuvos Respublikos nacionaliniam energetikos ir klimato srities veiksmų planui (toliau – NEKS planas). Veiksmų planą daugiausia vertinome remdamiesi Klimato savaitės renginių metu vykusiomis diskusijomis.
Žemiau pateikiame pastabas ir pasiūlymus Lietuvos Respublikos nacionaliniam energetikos ir klimato srities veiksmų planui.
1. Prognozuojami ŠESD išmetimai
1.1. Ištrauka iš NEKS plano, 183-184 psl.: „4.2.1.2. lentelė. Susidaręs išmetamųjų ŠESD kiekis 2017 m ir prognozuojamas išmetamųjų ŠESD kiekis per 2020-2040 m. laikotarpį (su esama politika ir priemonėmis).“
2. Miškininkystė ir ŽNŽNKM
2.1. Ištrauka iš NEKS plano, 35 psl.: ‚Remdamasi pateiktais biokuro paklausos modeliavimo duomenimis, Aplinkos ministerija atliko ekspertinį vertinimą ir Energetikos ministerijai nurodė, kad vietinių miško išteklių šilumos gamybos poreikiams Lietuvoje yra pakankamai, medienos importas šilumos gamybai iš trečiųjų šalių iki 2030 m. nebus reikalingas. <...> Jei medienos kurui importas drastiškai kristų ir visą kiekį reikėtų gauti iš vietinių išteklių, tokiu atveju būtų reikalingas aiškus politinis sprendimas padidinti miško kirtimo normas, tačiau ir tuo atveju iškertamos medienos kiekis neviršytų kasmetinio medienos prieaugio ir atitiktų darnaus miškų ūkio principus.“
2.2. Ištrauka iš NEKS plano, 87 psl.: „L4. Skatinti naudoti biomasę energijai gaminti. Papildoma medienos biokuro gamyba iš nuopjovų.“
2.3. Ištrauka iš NEKS plano, 89 psl.: „L16. Žaliųjų viešųjų pirkimų skatinimas. Nustatyti papildomus aplinkos apsaugos kriterijus viešiesiems pirkimams, siekiant skatinti medienos ir jos gaminių / produktų naudojimą statybų sektoriuje.“
3. Žemės ūkis ir ŽNŽNKM
3.1. Ištrauka iš NEKS plano, 74 psl.: „Žemės ūkio sektoriuje daugiausia dėmesio skiriama efektyvesniam ir tikslesniam mineralinės kilmės azoto trąšų naudojimui bei ūkininkų švietimui. Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 m. programa skatinamas žemės ūkio sektoriaus augimas, pagrįstas inovatyviomis technologijomis, kurios yra teritorijos ir aplinkos požiūriu subalansuotos, nekenkiančios klimatui ir atsparesnės jo kaitai, konkurencingos ir inovatyvios.“
3.2. Ištrauka iš NEKS plano, 88 psl.: „L7. Daugiamečių augalų (t. y. medžių ir krūmų) auginimo skatinimas. BŽŪP strateginio plano ir kitomis skatinimo priemonėmis skatinti daugiamečių augalų ūkiuose auginimą. Į pievas bus paverčiama 7143 ha arimų visu 2021 – 2030 m. laikotarpiu.“
3.3. Ištrauka iš NEKS plano, 88 psl.: „L8. Žolinių (pievų) augalų auginimas organiniuose dirvožemiuose ir jų tvaraus panaudojimo skatinimas. Mažinant organinių dirvožemių arimo mastus, skatinti organinių dirvožemių „žaliosios paklotės“ (daugiamečių žolinių augalų danga) atkūrimą, išsaugojimą ir reguliarią priežiūrą, o gautą produktą naudoti pagal bioekonomikos ir žiedinės ekonomikos vertės grandinę. Bus atkurta 8023 ha, t.y. 7,6 proc.“
3.4. Ištrauka iš NEKS plano, 87-88 psl.: „L5. Šlapynių atkūrimas ariamuose durpžemiuose ir jų „žaliosios paklotės“ (daugiamečių žolinių augalų danga) apsauga. Identifikuoti buvusių šlapynių teritorijas, kuriose tikslinga atkurti šlapynes, įvardijant tokių šlapynių efektyvumą sugeriant ŠESD. Skatinti nusausintų pelkių (šlapynių) atkūrimą, nutraukiant ariamąją žemdirbystę, atstatant tinkamą vandens lygį ir palaikant ekosistemas jose tvariai vykdant ūkinę veiklą. Bus atkurta dar tiek pat pelkių iki 2030 m., kiek iki šiol 2 proc., t. y. 8023 ha šlapynių plotuose, kuriuose yra organiniai dirvožemiai.“
3.5. Ištrauka iš NEKS plano, 89 psl.: „L15. Organinių dirvožemių apsauga. Bus nenusausinta 1000 ha organinių dirvožemių.“
3.6. Ištrauka iš NEKS plano, 78 psl.: „A8. Subalansuotas mineralinių trąšų naudojimas. Sukurti subalansuoto tręšimo sistemą, pagal kurią mineralinės trąšos būtų naudojamos efektyviai ir jų būtų naudojama mažiau (skaičiuojant derliaus vienetui arba pasėlių hektarui): nustatyti prievolę ūkiui teikti duomenis apie mineralinių (pagal veikliąją medžiagą) trąšų sunaudojimą ūkyje; parengti tręšimo planų rengimo metodiką, pagal kurią būtų apskaičiuojamas optimalus trąšų kiekis pagal pasėlius ir nustatyti reikalavimą ūkiams rengti tręšimo mineralinėmis ir organinėmis trąšomis planus. Numatoma, kad mineralinių N trąšų sunaudojimas pasėlių žemės ūkio naudmenose sumažėtų 15 proc.“
4. Energetika
4.1. Ištrauka iš NEKS plano, 251 psl.: „5.3.1. lentelė. Lėšų poreikis planuojamos politikos priemonėms įgyvendinti 2021–2030 m.“
4.2. Ištrauka iš NEKS plano, 27-28 psl.: “2.1.2.3. lentelė. Prognozuojamos AEI-E gamybos trajektorija su planuojama politika ir priemonėmis, ktne.”
4.3. Nėra uždavinių NEKS plane, 82 psl.: „3.1.1.7. lentelė Planuojamos politikos priemonės atliekų tvarkymo sektoriuje iki 2030 m.“
Šaltiniai:
1 Europos Komisija (2018). Land use and forestry regulation for 2021-2030. Prieiga internetu: https://ec.europa.eu/clima/policies/forests/lulucf_en
2 EEA (2018). Forest utilization. Prieiga internetu: https://www.eea.europa.eu/airs/2018/natural-capital/forestutilisation. Ištrauka: “The forest utilisation rate indicator only partly describes sustainable forest management (see the setting the scene section for a definition of sustainable forest management). The indicator has no link to biodiversity as it does not indicate whether or not biodiversity and forest ecosystem services are protected or maintained. “
3 OECD (XX) EBPO. Prieiga internetu: https://stats.oecd.org/ Ištrauka: “Depletion and growth of forest resources in terms of volume - „These data should be read in connection with other indicators of the OECD Core Set, in particular with indicators on land use changes and forest quality (species diversity, forest degradation), and be complemented with data on forest management practices and protection measures.“
4 Brack, Duncan (2019). Background Analytical Study. Forests and Climate Change. Prieiga internetu: https://www.un.org/esa/forests/wp-content/uploads/2019/03/UNFF14-BkgdStudy-SDG13-March2019.pdf
5 Lietuvos agrarinės ekonomikos institutas (2019). Lietuvos žemės ūkio ir kaimo ekonominės, socialinės ir aplinkosauginės situacijos vertinimas. Prieiga internetu: http://zum.lrv.lt/uploads/zum/documents/files/BZUP_SP_SSGG_2019-09-16.pdf
6 FPP Consulting (2019). Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos indėlis mažinant neigiamą žemės ūkio poveikį klimato kaitai. Prieiga internetu: http://zum.lrv.lt/uploads/zum/documents/files/LT_versija/Veiklos_sritys/Kaimo_pletra/Lietuvos_kaimo_pletros_2014%E2%80%932020%20m._programa/Steb%C4%97sena%20ir%20vertinimas/Tyrimai%20ir%20vertinimai/KPP2014-2020%20itakos%20klimato%20kaitai%20vertinimas%202019.pdf
7 Aplinkos apsaugos agentūra (2018). Žemės ūkis ir Lietuvos vandenys. Prieiga internetu: http://gamta.lt/files/%C5%BDem%C4%97s_%C5%ABkio_poveikio_ataskaita1539180129871.pdf
8 Aplinkos apsaugos agentūra (2018). Žemės ūkis ir Lietuvos vandenys. Prieiga internetu: http://gamta.lt/files/%C5%BDem%C4%97s_%C5%ABkio_poveikio_ataskaita1539180129871.pdf
9 Aplinkos apsaugos politikos centras (2019) Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos įtakos gamtinei aplinkai analizė ir aplinkosauginių rodiklių identifikavimas 2016–2018 metais. Galutinė ataskaita.
10 Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2008/98/EB. 29 punktas ir 4 straipsnis. Prieiga internetu: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LT/TXT/HTML/?uri=CELEX:32008L0098&from=EN#d1e957-3-1
11 Europos komisija (2019). The Environmental Implementation Review 2019. Prieiga internetu: https://ec.europa.eu/environment/eir/pdf/report_lt_en.pdf