Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijai
Kopija
LR Prezidento kanceliarijai
LR Seimo Aplinkos apsaugos komitetui
LR Aplinkos ministerijai
KREIPIMASIS DĖL ATSAKINGŲ INSTITUCIJŲ ĮVARDIJIMO SAUGOMŲ TERITORIJŲ ĮSTATYME
2023-05-16
2023 m. gegužės 12 d. Aplinkos ministerijos organizuotame Saugomų teritorijų įstatymo projekto (toliau - Įstatymas) aptarime buvome informuoti, kad Vyriausybės tarpinstitucinis pasitarimas įpareigojo Aplinkos ministeriją Įstatyme neįvardinti atsakingų institucijų, nurodant, kad funkcijas įgyvendins LR Vyriausybės įgaliota institucija.
Aptarime tiek nevyriausybinio sektoriaus organizacijos, tiek Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos atstovai išsakė griežtą nepritarimą atsakingų institucijų neįvardijimui Įstatyme. Raginame atsakingai įvertinti dėl šio sprendimo kylančias grėsmes, kurias pateikiame žemiau.
Atsakingų institucijų įvardijimas ne Įstatyme, o atskiru Vyriausybės nutarimu reiškia, kad funkcijų priskyrimas institucijai ir jų keitimas paliekamas tik Vyriausybės nuožiūrai, eliminuojant kitas politines jėgas. Tokiu būdu funkcijų priskyrimas ar atėmimas tampa žymiai lengviau įtakojamas politinių ir kitokio pobūdžio interesų, taip pat sudaromos sąlygos keičiantis Vyriausybei, keistis ir institucijai priskirtoms funkcijoms.
Saugomų teritorijų valdymas yra smarkiai ūkinių interesų veikiama sritis, jos atsparumą ir nepriklausomumą nuo vienpusių interesų būtina stiprinti. „Nepatogių“ (įgyvendinančių svarbius apribojimus ar užtikrinančių kontrolę) institucijų veikla turi būti apsaugota nuo įtakų ir atspari valdžios savivalei. Jeigu kiekviena į Vyriausybę atėjusi politinė jėga galės keisti už saugomų teritorijų valdymą atsakingas institucijas, auga rizika, kad bus mažinamas saugomų teritorijų veiksmingumas ir silpninama jų apsauga.
Šiuo metu tik Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba ir saugomų teritorijų direkcijos turi sukaupusios reikiamas žinias ir kvalifikaciją valdyti ir vykdyti saugomų teritorijų tinklą ir užtikrinti tikslingą jų plėtrą. Be atsakingo pasirengimo funkcijų priskyrimas kitai institucijai reikštų saugomų teritorijų silpnėjimą. Labai svarbu, kad tokio lygio sprendimus galėtų kontroliuoti Seimas.
Jei atsakingos institucijos bus neįvardintos įstatyme, tuomet dėl aukščiau išvardintų priežasčių yra didelė rizika, kad ilgainiui atsakomybės bus išskaidytos, o saugomų teritorijų sistema ir jos veiksmingumas Lietuvoje mažės. Tai turės ypač didelės neigiamos įtakos sprendžiant šių laikų ekologines krizes, ypač biologinės įvairovės nykimo krizę, sąlygos neįgyvendintus tarptautinius įsipareigojimus.
Dėl aukščiau įvardintų grėsmių griežtai nepritariame Vyriausybės tarpinstitucinio pasitarimo nurodymui Įstatyme neįvardinti konkrečių atsakingų institucijų ir siūlome nekeisti esamos praktikos Saugomų teritorijų įstatyme nurodyti institucijas, kurios įgyvendins įstatymu numatytas funkcijas.
Prašome inicijuoti pasitarimą Vyriausybės lygmenyje, kuriame būtų atsakingai įvertintos nurodytos grėsmės. Esame pasirengę dalyvauti pasitarime ir pristatyti šiame kreipimesi išvardintas nepritarimo priimtam sprendimui priežastis.
Kreipimąsi pasirašo:
Aplinkosaugos koalicija
Baltijos aplinkos forumas
Lietuvos fitoterapijos sąjunga
Šimonių girios bendruomenė
Asociacija “Gyvo Žalio”
VšĮ "Pozityvūs pokyčiai"
Angelų kalvos bendruomenė
Fridays for future Lietuva
Extinction rebellion Lietuva
Studentų Gamtininkų Mokslinė Draugija
VšĮ “Menų vektoriai”
VšĮ „Sengirės fondas“
VšĮ Pelkių atkūrimo ir apsaugos fondas
„Girių spiečius“ – tai organizacijų ir žmonių sambūris, siekiantis gamtiniu, socialiniu ir ūkiniu požiūriais subalansuotos miškų politikos, susikūręs 2019 metais, vėl dūzgiantis tam, kad pasiektume esminių Lietuvos miškų tvarkymo politikos pokyčių.
Su „Girių spiečiaus“ pamatiniais priesakais Lietuvos miškų naudojimui ir apsaugai susipažinkite www.giriuspiecius.lt.