Aplinkos ministerijoje stringa „Natura 2000“ miškų apsaugos nuo neigiamo kirtimų poveikio įgyvendinimas  

2024-02-13

Pernai metų gale Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas paskelbė nutarimą, kad miškų kirtimams „Natura 2000“ teritorijose privalo būti atliekamas kirtimų poveikio vertinimas.  

LR planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatyme seniai yra įtvirtinta, kad planuojant ūkinę veiklą „Natura 2000“ teritorijoje reikia įvertinti veiklos poviekio reikšmingumą teritorijos vientisumui ir saugomoms natūralioms buveinėms ar rūšims. Tačiau Aplinkos ministerijos tvirtinami poįstatyminiai aktai ir Valstybinės miškų tarnybos taikoma leidimų išdavimo tvarka neatitio šio įstatymo ir ES direktyvų – kirtimų poveikis „Natura 2000“ teritorijoms nebuvo vertinamas, jau nekalbant apie neigiamo poveikio užkardymą.

Aplinkos ministerija, Valstybinių miškų urėdija, miškų sąvininkus vienijančios asociacijos žinojo apie šį neatitikimą, tačiau aplaidžiai ignoravo ir tikėjosi palankaus teismo sprendimo. Po joms nepalankaus teismo nutarimo, institucijoms tenka skubiai keisti tvarkas, o dėl to kyla daug įtampų ir nesusipratimų, vykdomas stiprus lobistinis spaudimas iš kirtimais suinteresuotų organizacijų. Su nerimu sekame situaciją. Siekiame, kad dėl daugiamečio aplaidumo stojantys kirtimų darbai „Natura 2000“ teritorijose nebūtų atnajinami su nepagrįstai palengvintomis sąlygomis. Sąmoningas aplaidumas negali būti apdovanojamas nuolaidomis. 

Viceministras K. Šetkus saugomų teritorijų darbuotojams išsiuntė keistai įformintus nurodymus dėl ūkinės veiklos poveikio „Natura 2000“ teritorijoms reikšmingumo nustatymo. Viceministro rašte išdėstyta tvarka iš esmės paneigia Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo priimtą sprendimą. Aplinkosaugos koalicija išsiuntė prieštaraujantį raštą aplinkos ministrui. Toliau skelbiame mūsų išsiųstą raštą. 

LR aplinkos ministrui Simonui Gentvilui 

DĖL RAŠTO, NELEISTINAI APRIBOJANČIO POVEIKIO REIKŠMINGUMO NATURA 2000 TERITORIJOSE VERTINIMĄ  

Oficialus raštas

2024-02-13

Aplinkosaugos koaliciją pasiekė viceministro 2024 m. vasario 8 d. raštas Nr. D8(E)-824 “DĖL LIETUVOS VYRIAUSIOJO ADMINISTRACINIO TEISMO 2023 M. GRUODŽIO 6 D. NUTARTIES ADMINISTRACINĖJE BYLOJE NR. eA-716-624/2023 ĮGYVENDINIMO PEREINAMOJO LAIKOTARPIO” (toliau - Raštas).  

Raštu nustatoma tvarka, kada planuojami miško kirtimai Natura 2000 teritorijose neturės reikšmingo neigiamo poveikio ir papildomai vertinti nereikia, kada poveikio reikšmingumo nustatyti nereikia, apibrėžiama, kas yra „Natura 2000“ artima aplinka ir pan. Pabrėžtina, kad Rašte nustatyta tvarka neturi mokslinio pagrindo ir leidžia vykdyti kirtimus Natura 2000 teritorijose be tinkamo poveikio reikšmingumo ir poveikio aplinkai vertinimo. Tai iš esmės prieštarauja Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2023 m. gruodžio 6 d. priimtos nutarties administracinėje byloje Nr. eA716-624/20231 (toliau – Teismo nutartis) konstatuojamiems teiginiams  “Dėl poveikio „Natura 2000“ teritorijoms reikšmingumo (ne)nustatymo” (111-116 punktai).  

Teismo nutartyje konstatuojama, kad iš “Teisingumo Teismo jurisprudencijos matyti, kad atlikti Buveinių direktyvos 6 straipsnio 3 dalyje numatytą tinkamą plano ar projekto vertinimą reikalaujama, jeigu yra tikimybė arba pavojus, kad atitinkama teritorija bus stipriai paveikta. Atsižvelgiant, visų pirma, į atsargumo principą, laikoma, kad toks pavojus yra, kai, vadovaujantis geriausiomis atitinkamos srities mokslo žiniomis, negalima atmesti galimybės, kad planas ar projektas gali pakenkti nagrinėjamos teritorijos apsaugos tikslams”. Raštu nustatyta tvarka neatitinka minimų principų. Dar daugiau, mūsų žiniomis, Raštas parengtas paskubomis per kelias dienas po susitikimo su miško kirtimais suinteresuotomis organizacijomis2 ir nebuvo derintas nei su Saugomų teritorijų tarnybos ekspertais, nei su mokslininkais. Taip pat jis nėra paviešintas, nors juo įvedama tvarka yra aktuali visuomenei. Rašte įvedamas pereinamasis laikotarpis nėra apibrėžtas,  o šiuo laikotarpiu nustatyta tvarka pažeidžia atsargumo principą.  

Rašto turinys atitinka norminio administracinio teisės akto požymius3: sukuria elgesio taisykles, priimtas vykdant administracinį reglamentavimą, išdėsto bendro, abstraktaus pobūdžio nuostatas, orientuojamas į ateitį, adresatai neapibrėžti individualiais požymiais. Nors Rašte nurodoma, kad tai rekomendacijos (siūlymas vadovautis nuostatomis) ir jis yra adresuojamas institucijoms pagal sąrašą, tačiau pagal savo turinį jis yra nurodomojo pobūdžio (privalomas) ir apima ne tik vidinį subjektų veiklos organizavimą, bet nustato tvarką (nuostatas), kuri turi esminės įtakos ir reikšmę poveikį aplinkai darančių išorinių veiklų, t.y. kirtimų „Natura 2000“ teritorijose, vykdymui. Rašte nustatomas reglamentavimas nurodo neatlikti poveikio reikšmingumo vertinimo ir gali sąlygoti ženklią žalą „Natura 2000“ EB svarbos buveinių ir saugomų rūšių apsaugos būklei bei teritorijų vientisumui. Pažymime, kad administracinio teismo nutarties įgyvendinimo pereinamuoju laikotarpiu tvarka turėtų būti forminama ne rašto fomos vidiniu dokumentu, o administracinio teisės akto formą atitinkančiu dokumentu, laikantis teisėkūros principų ir procedūrų. 

Atsižvelgdami į tai, prašome: 

Prašome pateikti atsakymą raštu dėl priimtų sprendimų.