VYRIAUSYBĖS IŠVADA DĖL MIŠKŲ ĮSTATYMO PROJEKTO NEATITINKA VISUOMENĖS LŪKESČIŲ
2025-08-01
2025-08-01
Aplinkos ministerija paskelbė Vyriausybės pasiūlymus (išvadą) Miškų įstatymo projektui, kuria, deja, negalime džiaugtis. Netgi tenka pastebėti, kad:
Vyriausybės išvada siūlo dar labiau mažinti miškų apsaugos ambicijas (nors jos ir taip nepakankamos) – norima vykdyti išplyninančius kirtimus ten, kur jų tikrai neturi būti;
Po Vyriausybės išvados Miškų įstatymo projektas ir toliau neįgyvendina pasiektų Nacionalinio miškų susitarimo punktų, nors kaip tik Miškų įstatymas turėtų perkelti šiuos susitarimus į gyvenimą;
Miškų įstatymo projekte lieka esminės spragos ir miškų politika lieka nesubalansuota.
Mūsų esminiai prieštaravimai ir pastabos Vyriausybės išvadoje siūlomiems dalykams:
Geologinių, geomorfologinių ir hidrografinių draustinių miškams norima priskirti ūkinio prioriteto, o ne ekosistemų apsaugos grupę, o tai reiškia, kad nepaisant draustinio statuso šie miškai neturės reikiamos apsaugos nuo ūkinės veiklos (kirtimų) juose. Kirtimai kenkia kraštovaizdžiui, gamtos ir nekilnojamosioms kultūros vertybėms, esančioms šiuose draustiniuose.
Ekosistemų ir rekreacinio prioriteto (taigi, neūkinės paskirties) miškuose numatoma leisti ūkinius kirtimus, kurie trukdys formuotis brandiems medynams ir sengirėms. Tai daroma sugalvojant naujas kirtimų rūšis, kurioms būtų netaikomi esami draudimai.
Miškų įstatyme numatoma rezervatų miškuose leisti specialiuosius kirtimus, nesiejant jų su rezervatų paskirtimi. Miško kirtimai, skirti genetiškai vertingoms miško medžių populiacijoms išsaugoti, yra ūkinės miškininkystės dalis, ir jų leidimas reiškia įteisintą spragą, kuris leis kirsti dėl tikslų, nesuderinamų su rezervatiniu režimu.
Numatyti trumpi terminai, per kuriuos neataugęs miškas turi būti atsodinamas, aiškiai nesuformuluojant išimčių saugomoms teritorijoms. Tai potencialiai neleis saugomose teritorijose palikti miškus savaiminiam atsikūrimui.
Į išvadą perkelti sutrumpinti leidimų kirsti mišką išdavimo terminai, kurie gali turėti didelę reikšmę leidimų kokybei, neleisti tinkamai įvertinti poveikio.
Įvedamas punktas, kuris išreikštinai nurodo, jog turi būti taikomi kirtimų apribojimai saugomų rūšių veisimosi vietose ir rūšių radavietėse, tačiau formuluotės turi būti tikslinamos.
Įvedama dar daugiau dviprasmybių dėl poilsiavimo miškuose. Lieka problema, kad įstatymu bus įvestas beveik absoliutus draudimas poilsiauti nes nėra sukurtos pakankamos poilsiui skirtų objektų infrastruktūros.
Įstatyme vartojama sąvoka „miško ekosistemų funkcijų vykdymas“ yra dviprasmiška ir neatitinka ekologinės logikos. Miško ekosistemų funkcijos – tai natūralūs ekologiniai procesai, kuriuos vykdo pats miškas, o ne miškų valdytojai ar institucijos. Žmogaus veikla gali sudaryti sąlygas šioms funkcijoms vykti arba jas skurdinti, tačiau negali jų vykdyti tiesiogiai.
Vyriausybės išvados projektą vertiname neigiamai. Tikimės, kad Miškų įstatymo projektas ir pateiktos išvados bus atsakingai persvarstytos Seime, nes toks, koks jis rengiamas dabar, Miškų įstatymas netenkina visuomenės lūkesčių.