Prieštaraujame klimato kaitos valdymo politikos perdavimui Energetikos komitetui
2025-10-14
2025-10-14
Seime yra pateiktas pasiūlymas įsteigti naują Energetikos komitetą ir jam priskirti klimato kaitos valdymo politiką. Mes nepritariame šiam siūlymui, nes klimato kaitos klausimai nėra tik energetikos klausimai. Ieškant klimato kaitos sprendinių negali būti apsiribojama tik energetikos matymu, ypač svarbūs sprendiniai slypi aplinkos politikoje.
Dalyvavome Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto posėdyje, kur pristatėme argumentus prieš klimato kaitos valdymo politikos iškėlimą iš Aplinkos apsaugos komiteto. Taip pat išsiuntėme šiam komitetui raštą.
Klimato kaitos švelninimo sprendiniai slypi miškų politikoje, pelkių atkūrime ir apsaugoje, vandenų politikoje, miestų žalinimo politikoje, žiedinėje ekonomikoje, žemės ūkio politikoje, transporto politikoje, pramonės politikoje, tvarumo siekiuose, žalesnės energetikos politikoje.
(oficialus raštas)
2025-10-13
Teikiame pastabas ir pasiūlymus Seimo statuto „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 43 ir 60 straipsnių pakeitimo ir Statuto papildymo 60-1 straipsniu“ projektui Nr. XVP-721(2) (toliau - Statuto projektas) [1] , kuriuo siūloma įsteigti naują Energetikos komitetą ir perskirstyti temines kompetencijas tarp Seimo komitetų. Konkrečiai atkreipiame dėmesį į siūlymą klimato kaitos valdymo politiką priskirti ir Energetikos komitetui.
Palaikome Seimo narių Ligitos Girskienės ir Lino Jonausko pasiūlymus [2], kuriuos priėmus klimato kaitos politika liktų Aplinkos apsaugos komiteto kompetencijoje. Šis sprendimas, mūsų vertinimu, yra būtinas siekiant užtikrinti nuoseklų, integruotą ir kompetencijomis grįstą teisėkūros procesą dėl žemiau išvardintų argumentų.
1. Klimato kaitos valdymo tema yra tarpsektorinė, susijusi ne vien su energetika
Klimato kaitos valdymas apima ne tik energetikos sektorių, bet ir transportą, pramonę, žemės ūkį, atliekų tvarkymą, žemės naudojimą ir miškininkystę. Tuo galima įsitikinti atsižvelgiant į Nacionalinės klimato kaitos valdymo darbotvarkės [3] turinį.
Pavyzdžiui, transporto ŠESD išmetimų mažinimo priemonės sprendžia tiek klimato kaitos, tiek oro taršos klausimus. Ekosistemų, pasižyminčių anglies absorbavimo geba, apsauga yra svarbi priemonė tiek klimato kaitos švelninimui, tiek biologinės įvairovės nykimo krizės valdymui. Žemės ūkyje naudojamų cheminių trąšų mažinimas sprendžia tiek klimato kaitos, tiek vandens ir oro taršos klausimus.
Susieti klimato kaitą išimtinai su energetikos tema ir atskirti nuo kitų aplinkos apsaugos temų būtų nepraktiška ir klaidinga.
2. Aplinkos apsaugos komitetas turi reikiamas kompetencijas užtikrinti nuoseklią ir integruotą aplinkos apsaugos politiką, apimant ir klimato kaitos valdymo sprendimus
Aplinkos apsaugos komitetas turi sukauptą patirtį ir kompetenciją klimato kaitos valdymo, taršos mažinimo bei gamtos išsaugojimo klausimais, todėl gali užtikrinti nuoseklų ir visapusišką požiūrį teisėkūros sprendimuose.
Svarbu atkreipti dėmesį ir į tai, kad Aplinkos apsaugos komitete istoriškai dirba daugiausiai patirties ir žinių aplinkos apsaugos srityje, įskaitant klimato kaitos temą, sukaupę LR Seimo nariai. Dabartinėje Energetikos ir darnios plėtros komisijoje šias žinias turinčių politikų nėra pakankamai, pagrindinės kompetencijos koncentruojasi energetikos sritiyje, tad klimato temos perkėlimas ar skaidymas po skirtingus komitetus būtų žalingas žingsnis siekiant nuoseklios ir integruotos aplinkos apsaugos politikos.
Taip pat nėra aišku, kaip būtų nubrėžta takoskyra skirstant klausimus tarp LRS aplinkos apsaugos ir naujojo komiteto. Tikėtinas kompetencijų persidengimas mažins sprendimų priėmimo skaidrumą, aiškumą ir efektyvumą.
Siekdami aiškaus, kompetencijomis grįsto ir integralaus klimato kaitos ir aplinkos apsaugos politikos formavimo raginame priimti LR Seimo narių Ligitos Girskienės ir Lino Jonausko pasiūlymus LR Seimo statuto pakeitimui.
[1] https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/abca38608eca11f0b351ee31aa0a26b8
[2] https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/fdabafe09eb211f09f0b91920886a0ad
[3] https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/abae1620db3311eb9f09e7df20500045