Teikėme pasiūlymus, kad būtų įgyvendinti Vyriausybės programos tikslai miškams 

2025-01-24

Vyriausybei paskelbus Vyriausybės programos įgyvendinimo plano projektą Aplinkosaugos koalicija ir jos narės teikė pasiūlymus. Dalinamės mūsų siųstu raštu dėl programos įgyvendinimo plano nuostatų, susijusių su miškų politika. Vyriausybės programoje yra išsikelti tikslai 1) padidinti Lietuvos miškingumą iki 2030 metų bent iki 35 proc. ir 2) per 20 metų pasiekti, kad bent 50 proc. šalies miškų būtų tvarkomi pagal gamtai artimos miškininkystės principus, kuriems pritariame. Tačiau skaitydami programos įgyvendinimo projektą matome, kad jame nėra numatyta darbų, kurie leistų šį tikslą pasiekti. Todėl pasiūlėme įgyvendinimo planą papildyti reikiamais darbais. 

DĖL XIX VYRIAUSYBĖS PROGRAMOS NUOSTATŲ, SUSIJUSIŲ SU MIŠKŲ POLITIKA, ĮGYVENDINIMO 

(oficialus raštas)

2025-01-24

Atsiliepdami į kvietimą Aplinkos ministerijos svetainėje [1], teikiame pasiūlymus XIX Vyriausybės programos nuostatų [2] įgyvendinimui. Dėkojame už surengtus pristatymus ir  įvykusią diskusiją.

Aplinkosaugos koalicija kartu su narėmis vykdo advokaciją skirtingose aplinkos apsaugos politikos srityse. Šiuo raštu teikiame pasiūlymus tik dėl nuostatų, susijusių su miškų politika, įgyvendinimo. Pasiūlymus kitose temose Aplinkosaugos koalicijos narės pateiks atskirai. Prašome atsakingai įvertinti visus pateiktus pasiūlymus ir ateityje pilnavertiškai organizacijas įtraukti į teisėkūros procesus jų atstovaujamose temose.

 

Žemiau teikiame pasiūlymus temai „Miškų išsaugojimas ir tvari miškininkystė“.

Tikimės, kad vienas pagrindinių aplinkosaugos srities prioritetų bus įstatymiškai įtvirtinti ir pradėti įgyvendinti pokyčius miškų politikoje, užtikrinant tinkamą socialinių, ekologinių ir ekonominių miškų funkcijų balansą.

Pritariame išskirtiems pagrindiniams tikslams:

Buvusi Vyriausybė, deja, neįgyvendino su miškų politika susijusių tikslų, esama ydinga miškų politika nepasikeitė. Tačiau atliktas įdirbis suteikia prielaidas šiai Vyriausybei pasiekti esminių ir visuomenės labai laukiamų pokyčių.

 

XIX Vyriausybės programoje tiesiogiai su miškų politika yra susijusios nuostatos Nr. 635-649. Miškų politikai taip pat svarbios nuostatos, susijusios su prisitaikymu prie klimato kaitos ir jos švelninimu, gamtos atkūrimo tikslų įgyvendinimu, saugomomis teritorijomis ir jų plėtra. Labai svarbios ir  nuostatos dėl visuomenės įtraukimo į sprendimų priėmimą bei informavimo apie teritorijų planavimo procesus.

Atsižvelgdami į buvusios Vyriausybės atliktą įdirbį, XIX Vyriausybės programos nuostatas ir tikslus, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Pritariame veiklos krypčiai „Lietuvos miškų strategija“.

Raginame šią strategiją rengti lygiagrečiai kitiems veiksmams, t.y. ji neturėtų stabdyti kitų svarbių teisės aktų pakeitimų ir taip atidėti realius pokyčius miškuose.

2. Pritariame veiklos krypčiai „Miškų grupės, plynieji kirtimai“.

Miškų įstatymo pakeitimų tikslinimas ir priėmimas yra vienas svarbiausių veiksmų įgyvendinant Vyriausybės programos nuostatas ir keičiant dabartinę ydingą miškų politiką.

Pritariame, kad Miškų įstatymo pakeitimai būtų atlikti neatidėliojant. Atkreipiame dėmesį, kad dabar Seimui pateikti Miškų įstatymo pakeitimai nėra pakankami, kad būtų įgyvendintos XIX Vyriausybės programos ir Nacionalinio miškų susitarimo [3] nuostatos.

Siūlome:

1.1.  Tikslinti pavadinimą „Miškų grupės, plynieji kirtimai“, kad jis labiau atspindėtų plačius miškų įstatymo pakeitimo tikslus: persvarstyti miškų grupių paskirstymą, peržiūrėti tvarkymo režimus, dalyje miškų griežtai apribojant plynuosius kirtimus, numatyti kompensacijas savininkams, peržiūrėti Valstybinių miškų urėdijos funkcijas ir t.t.

1.2. Atsakingai peržiūrėti dabartinį Miškų įstatymo pakeitimo projektą, kad jis kiek galima labiau atlieptų visas su miškų politika susijusias Vyriausybės programos nuostatas, įgyvendintų Nacionalinį miškų susitarimą bei ES aplinkosaugos politiką.  

Vertiname, kad 2025 m. sausio 16 d. pristatyme pateikti AM siūlymai Miškų įstatymo projektui (LRV išvados projektas) yra nepakankami. Prašome atsižvelgti į Aplinkosaugos koalicijos pateiktas pastabas [4], o taip pat detaliau gyvame susitikime pristatyti Aplinkos ministerijos planus dėl Miškų įstatymo.

1.3. Numatyti papildomą veiksmą Įgyvendinti miško grupių perskirstymą pagal naujos redakcijos Miškų įstatymą.

Dabartiniame miškų įstatymo pakeitimų projekte buvo numatyta, kad priėmus įstatymą dalis nuostatų įsigalios vėliau, nes reikės laiko parengti ir įforminti miškų grupių perskirstymą. Net jei bus nuspręsta atsisakyti miškų grupių pertvarkymo, tačiau miško grupių apibrėžimai ir tvarkymo režimai turės būti ženkliai keičiami, turės būti numatytos visai kitos grupių pasiskirstymo proporcijos, tad tokio papildomo veiksmo poreikis išliktų.

1.4. Numatyti papildomą veiksmąParengti ir priimti Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo pakeitimo įstatymo projektą, numatantį geresnę saugomų rūšių ir natūralių buveinių apsaugą“.

Aplinkos ministerija kartu su didesniu Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo pakeitimų paketu teikė pakeitimus, kuriais siekta geresnės saugomų rūšių ir natūralių buveinių apsaugos. Deja, Seimui pateiktame projekte šie pakeitimai nėra įtraukti, nors jie svarbūs įgyvendinant miškų politikos pokyčius ir papildo parengtus Miškų įstatymo pakeitimus.

3. Pritariame veiklos krypčiai „Tausojančios miškininkystės praktikos“.

Įgyvendinant Vyriausybės programos tikslus vienas iš stabdančių veiksnių bus tai, kad Lietuvoje nėra apibrėžti gamtiškosios miškininkystės principai, nėra parengtų rekomendacijų, miškininkystės mokslo institucijos per mažai vysto šią miškininkystės kryptį, nors ji yra nurodyta kaip prioritetinė ES miškų strategijoje.

Atkreiptinas dėmesys, kad jau yra parengtos buveinių apsaugai svarbios „EB svarbos natūralių miško buveinių BAST tvarkymo rekomendacijos“ [5], kurių naudojimas iki šiol nėra teisiškai reglamentuotas.

Atsižvelgiant į tai, greta gamtiškosios miškininkystės ir kitų tausojančių praktikų įtvirtinimo Miškų įstatyme, siūlome tokius papildomus veiksmus šiai veiklos krypčiai:

3.1.  „Parengti Gamtiškosios miškininkystės gaires ir rekomendacijas Lietuvos miškams“.

Tokių gairių parengimas neturėtų būti atidėliojamas ir galėtų būti pradėtas nelaukiant Miškų įstatymo pakeitimų.

3.2. „Pakeisti ir patvirtinti miškų tvarkymą reglamentuojančius poįstatyminius teisės aktus, kad jie atitiktų pakeistus įstatymus, įtrauktų gamtiškosios miškininkystės principus ir praktikas, tinkamai atlieptų skirtingus ūkininkavimo tikslus pagal grupes ir apsaugos režimus“.

Miškų tvarkymą reglamentuojantys poįstatyminiai teisės aktai apima įvairias taisykles ir nuostatus, apibrėžiančius miško atkūrimą ir įveisimą, kirtimus, sanitarinę saugą ir t.t.

3.3. „Inicijuoti platesnius gamtiškosios miškininkystės mokslinius tyrimus, įtraukimą į studijų programas, pristatymą praktikuojantiems miškininkams“.

4. Pritariame veiklos krypčiai „Miškuose esančių vertybių apsauga“. Siūlome ją išplėsti pervadinant „Miškuose esančių vertybių ir rekreacinės aplinkos apsauga“.

Miško kirtimų taisyklių ir kitų poįstatyminių teisės aktų pakeitimais galima išspręsti dalį įsisenėjusių problemų, nelaukiant įstatymų pakeitimo. Tarp įsisenėjusių problemų yra nepakankama esamų vertybių apsauga, bet taip pat ir netinkamos miškininkystės praktikos rekreaciniuose miškuose.

2024 metais įvyko vieša konsultacija dėl Miško kritimų taisyklių pakeitimų, tačiau toliau pakeitimų procesas sustojo, nors buvo žadami gana greiti pakeitimai.

Atsižvelgiant į tai, siūlome tokius veiksmus šiai veiklos krypčiai:

4.1. Siūlome išplėsti numatytą veiksmą: „Pakeisti Miško kirtimų taisykles, sugriežtinant kirtimų technologinius reikalavimus, papildant kirtimų ribojimus miškuose aptinkamų saugomų rūšių radavietėse ir augavietėse, atliepiant kitas viešoje konsultacijoje įvardintas problemas“.

4.2. Siūlome pridėti papildomą veiksmą „Pakeisti Miškų priskyrimo miškų grupėms tvarkos aprašą ir normatyvus, užtikrinant, kad priskyrimas rekreacinių miškų (IIB) grupei neturėtų perteklinių reikalavimų“.

5. Siūlome įtraukti papildomą veiklos kryptį „Valstybinių miškų naudojimas ir tvarkymas“.

Ši veiklos kryptis įgyvendintų Vyriausybės programos nuostatą „645. Peržiūrėsime Valstybinių miškų urėdijos veiklą ir jos veiklos efektyvumo vertinimo kriterijus, prioritetą teikdami ekologinėms ir socialinėms miškų funkcijoms.

Valstybiniai miškai išimtine nuosavybės teise priklauso Lietuvos Respublikai, o tai reiškia, kad turi būti tvarkomi taip, kad tarnautų bendrai tautos gerovei, visos visuomenės interesui. Didesnė apsauga visų pirma turėtų būti įgyvendinta valstybiniuose miškuose.

Pritariame pasiūlymui, kad Miškų įstatyme turi būti išplėstos Valstybinių miškų urėdijos funkcijos, teikiant prioritetą ekologinėms ir socialinėms funkcijoms.

Papildomai siūlome šiuos veiksmus:

5.1. „Peržiūrėti valstybės lūkesčius (lūkesčių laišką, veiklos matavimo rodiklius, ministro įsakymais nustatomas normas) Valstybinei miškų urėdijai, prioritetą teikiant ekologinėms ir socialinėms miškų funkcijoms“.

Turėtų būti peržiūrėti Valdymo koordinavimo centro portale pateikiami valstybės lūkesčiai Valstybinei miškų urėdijai [6]. Taip pat tikslinga peržiūrėti įvairias ministro įsakymais tvirtinamas normas ir jų nustatymo metodikas (pvz., miško įveisimo, atkūrimo, apsaugos, tvarkymo darbų ir gamtotvarkos priemonių miškuose įgyvendinimo normas, miškų pagrindinių miško kirtimų normas ir kt.)

5.2. „Inicijuoti Valstybinės miškų urėdijos strategijos peržiūrą“.

6. Siūlome įtraukti papildomą veiklos kryptį „Miškingumo didinimas“.

Miškingumo padidinimas bent iki 35 proc. iki 2030 metų yra vienas iš įvardintų pagridninių tikslų, todėl turi būti numatytos priemonės bei veiksmai šiam tikslui siekti.

Ši veiklos kryptis įgyvendintų Vyriausybės programos nuostatą „636. Diegsime priemones, skatinančias didinti Lietuvos miškingumą iki 2030 metų bent iki 35 proc. Padidinsime naujai įveisiamų miškų plotus, tobulinsime savaime apželiančių ir naujai įveistų miškų plotų pripažinimo miškais tvarką. Sukursime fondą, skirtą valstybės valdomų miškų plotams plėsti įsigyjant parduodamus miškus. Įvedant naujus suvaržymus privačiuose miškuose, prieš tai būtina numatyti sąžiningą kompensavimą.

Šiuo metu miškingumas didėja itin lėtai, tad norint įgyvendinti šį tikslą, būtina kuo greičiau imtis veiksmų, kurie jau įvardinti Vyriausybės programos nuostatoje.

Atkreipiame dėmesį, kad yra parengta „Miškų plėtros ne miško žemėje Lietuvoje galimybių studija“ [7]. Ši studija rodo,  kad Lietuvoje yra tik 2,4 % žemės plotų, kuriuose yra galima miško žemės plėtra, t.y. jos neriboja dabartinis žemės naudojimas ir teisinė bazė. Ambicingesniems tikslams pasiekti reikėtų pokyčių teisinėje sistemoje. Bet net ir ten, kur plėtra yra galima, ji vyksta labai lėtai dėl mažo suinteresuotumo žemės ūkio paskirties plotus atiduoti miškams. Dalis žemės ūkio paskirties plotų jau yra savaime apaugę mišku ir svarbu, kad jie būtų ne iškertami, bet oficialiai įforminami miškais.

7. Prašome Aplinkos ministro prioritetus „Aplinkos apsaugos stiprinimas“ ir „Aplinkos sistemos debiurokratizacija ir skaidrinimas“ apibrėžti plačiau, numatyti, kad keliami tikslai bus svarbūs daugumai aplinkosaugos sričių.

Pateiktuose pristatymuose nemaža dalis numatytų veiklų yra pernelyg specializuotos. Pvz, „Valstybės informacinių sistemų suderinamumas“ nurodo konkrečias sistemas, tačiau yra gerokai daugiau sistemų, kur reikalinga sistemų integracija ir suderinamumas.

 

Prašome atsižvelgti į pateiktus pasiūlymus.

Aplinkosaugos koalicija numato aktyviai dalyvauti teisėkūroje, susijusioje su miškų politika. Prašome pateikti informaciją apie rengiamus teisės aktų projektus, įtraukti į rengimo procesą, taip pat informuoti, kai teisės aktai pateikiami viešam svarstymui.    

Tikimės kartu su „Girių spiečiaus“ bendruomene konstruktyviai prisidėti įgyvendinant XIX Vyriausybės programos pažadus miškams.



[1] https://am.lrv.lt/lt/naujienos/aplinkos-ministerija-kviecia-kartu-planuoti-xix-vyriausybes-programos-igyvendinimo-veiksmus/

[2] https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/0b418dc0b89811ef88c08519262548c4

[3] https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/29f3cc40298411efb121d2fe3a0eff27

[4] https://www.akoalicija.lt/veikla/2024-09-13-pastabos-misku-istatymui

[5] https://naturalit.lt/wp-content/uploads/2023/10/Naturaliu-misko-buveiniu-tvarkymo-rekomendacijos-2_atnaujintos.pdf

[6] https://governance.lt/vvi/valstybiniu-misku-uredija/

[7] https://am.lrv.lt/uploads/am/documents/files/Misku_iveisimo_studija_ataskaita_2021-12-23.pdf